سلام جناب استاد

سوالی دارم که میخواهم لطف کرده و زودتر پاسخ دهید

در مورد مهریه و کم و زیاد آن

برخی مهریه را بسیار کم در نظر میگیرند مثلا 14 سکه و برخی بسیار زیاد؛ سوالم در رابطه با مهریه کم است و اینکه برخی ها اسرار دارند که مطابق با مهر السنه که الان حدود 3 ملیون میشود مهریه دهند؛ آیا درست نیست که در این روزگار میزان مناسبتری در نظر گرفته شود؟ آیا مهریه کم آسیبی ندارد؟ آیا 14 سکه را کم نمی دانید؟ 

تشکر

***

علیکم السلام

بیایید با کمک هم  از آخر بررسی کنیم:

  1. آیا با مهریه زیاد، جوانان بیشتر به ازدواج روی می آوردند؟
  2. به نظر شما مهریه های زیاد بدون آسیب است؟ آیا ازدواجهای با مهریه زیاد دوام بیشتری دارد؟ الان بیشتر جدایی ها در مهریه زیاد است یا کم؟
  3. به نظر شما میزان مناسب مهریه چقدر است؟
  4. جدای از این مطالب، اصلاً مهریه چیست؟ آیا مهریه، چک و سفته ضمانت است؟ آیا مهریه نرخ و قیمت زن است؟ به مهریه، صِداق هم می گویند. یعنی مهریه نشانه راستی و صداقت است. دیده اید گاهی زن به شوهر یا فرزند به پدرش می گوید اگر مرا دوست داری فلان چیز را برای من بخر. مهریه هم تقریباً چنین حالتی دارد.
  5. اینکه شرایط و آداب صحیح ازدواج را رعایت نکنیم و همه تکالیف را بیندازیم روی شانه «مهریه»، کار به جای درستی نمی رسد؛ درست مانند اینکه برای رسیدگی به یک گیاه تنها آن را در یک گلدان قیمتی بگذارید. این گیاه نیازی به گلدان گران قیمت ندارد، رسیدگی و مواظبت می خواهد. ازدواج هم چنین است. باید یک اصولی (مانند مشاوره، مطالعه، استفاده از تجربه، رفتار عاقلانه و ...) را در آن رعایت کرد تا ان شاء الله زندگی سعادتمندی رقم بخورد. چنین ازدواجی اگر کمتر از مهرالسنه هم داشته باشد، موفق است. در مقابل اگر درست رفتار نشود و آن آداب مورد غفلت قرار گیرد اگر هزاران برابر مهریه های امروزی را هم تعیین کنند شکست، سرانجام قطعی آن است هرچند در ظاهر هم طلاقی اتفاق نیفتد.