سلام و سلامتی

البته که همه ما به عنوان یه مسلمون باید به دستورات قرآن عمل کنیم و برا ازدواجمون هم  تلاش کنیم، اما یه سوال:

در وضعیتی که تو جامعه ما با ساختن جک های تحقیر آمیز درباره آویزون بودن دخترا و ( با عرض معذرت) خنگ بودنشون داره اعتماد به نفس دخترا رو کمتر و کمتر می کنه....

چطور میشه تو این فضا صفوراوار خواستگاری کرد و تحقیر نشد؟ چه کنیم که دچار حاشیه نشیم و به اصطلاح آش نخورده و دهن سوخته....

***

سلام و تحیت. باید این مهارت را از از قرآن و سیره پیامبرمان بیاموزیم. پست هایی که در این باره، با عنوان دختران و انتخاب همسر، می نویسیم می توانند راهگشا باشند. این پست، یازدهمین مطلب در این باره است.

الحمدلله سطح بینش و آگاهی بسیاری از دختران کشورمان به قدری هست که وصله های ناهمگون به آنها نچسبد و به حرف های نامربوط دیگران گوش نسپارند. البته بعضی کارها زحمت دارد و بایستی خود دختران، در سهل سازی آنها پیشگام شوند.

در خصوص مطلبی که فرمودید، چند نکته را عرض می کنم:

  1. خواستگاری دختر از پسر،  ظرافت هایی دارد که حتما بایستی با راهنمایی مشاوری دانا و یا حداقل با همراهی یک فرد امین و کاردان صورت گیرد.
  2. تا جای ممکن، خود دختر نباید مستقیما پیشنهاد دهد مگر در مواقع ضروری با صلاحدید مشاور. بایستی واسطه امینی در میان باشد که واسطه گری کند.
  3. مشاور و واسطه بایستی در حد مقدورظرفیت سنجی کنند و از قابلیت پسر مطمئن باشند تا خواستگاری دختر مورد سوء استفاده او قرار نگیرد.
  4. ابتدا بایستی راهکارهایی مد نظر باشند که پسر متوجه خواستگاری دختر نشود؛ مثلا کسی دختر را معرفی کند و پسر را برای خواستگاری او تشویق نماید و راهکارهای دیگر.

در هر حال، همانگونه که در داستان حضرت موسی علیه السلام دیدید، اصل خواهان بودن دختر معقول است و با حفظ حدود و توجه به مقتضیات زمان و مکان قابل اجراست.  اگر دختری در چنین وضعیتی قرار گرفت بایستی به مشاور مراجعه کرده و تفصیل این راهکارها را در آنجا بررسی کند.

موفق باشید ان شاءالله.