سلام استاد
دو دختر دارم یکی سه سال و چهار ماهه و دیگری یک ساله.
از ابتدا تلاش کردیم که دختر بزرگمان به خواهرش حسودی نکند و دچار مشکلات افسردگی و ناراحتی بعد از تولد فرزند جدید نشود
در این زمینه تقریبا موفق بودیم و از همان ابتدا تا حدود یک سالگی دختر کوچکمان، مشکلی از نظر حس حسادت، ناراحتی، افسردگی و ... نداشت.
هر دو خوشبختانه خیلی یکدیگر را دوست دارند و خیلی به هم محبت می کنند.
اما گاهی اوقات که ناملایمتی برای دختر بزرگتر پیش می آید، مثلا در کار یا بازی که در حال انجام دادن است موفق نمی شود به کتک زدن خواهر کوچکتر روی می آورد. گاهی از سوء برداشت او بود که با توضیح ما میفهمید اشتباه کرده و خواهرش را میبوسید.
اما این کتک زدن اخیرا هم خیلی بیشتر شده و هم کاملا بی دلیل.
هر بار هم که با صحبت ماجرا حل می شود ، دوباره بعد از یکی دو ساعت تکرار می کند.
لطفا راهنمایی فرمایید.
***
سلام علیکم
در خصوص مطلبی که فرمودید چند نکته را متذکر می شوم:

  1. شما بایستی حداقل با کلیات اصول تربیتی فرزندان از دیدگاه علم و دین آشنا باشید تا بتوانید رفتارهای خود را با آن استانداردها ارزیابی کنید و احیانا روش نادرستی را درست نپندارید که این مسئله در بین خانواده ها شایع است. در این زمینه مطالعه فوری چند کتاب مفید و مشاوره حضوری توصیه می گردد.
  2. همه دعواها و کتک کاری کودکان از حسادت نیست همچنانکه بچه ها در بیرون از منزل نیز درگیری هایی با همسالان خود دارند بنابراین بخشی از مسئله طبیعی است.
  3. تنش و درگیری جزئی با مدیریت والدین، مشکل خاصی ایجاد نمی کند و گاهی زمینه ای برای یادگیری دفاع برای کودکان و گفتگوی روشنگرانه والدین است.
  4. به این مسئله حساس نشوید چون ممکن است فرزند بزرگتر نه بخاطر حسادت بلکه به دلیل جلب توجه شما یا به تعبیری «در آوردن صدای شما» به چنین کاری دست می زند. بنابراین کاملا با آرامش مدیریت کنید و سرزنش بیش از اندازه نداشته باشید.
  5. در فرصتهای مناسبی که فرزندتان عواطفش گل کرده با او صحبت کنید و اثرات کارش را توضیح دهید. خیلی از والدین تصور می کنند کودکشان مثل خودشان عوارض کارش را می داند در حالیکه اصلا اینطور نیست و گاهی باید بارها و بارها تکرار شود تا برای کودک ملکه گردد.
  6. ممکن است فرزندتان از افراد منزل یا آشنایان یا کسی دیگر الگوگیری می کند که بررسی کنید و زمینه را از بین ببرید.
  7. اگر کار شدت یافت و امکان آسیب وجود داشت با متخصصین مشورت کنید.

موفق باشید.