سلام استاد عزیز
دختری دارم حدودا سه سال و نیم. متاسفانه علی رغم مراعات کلیه شئون مسائل جنسی و پوشش جلوی این کودک و عدم وجود فیلم و تصویر نامناسب و کانال های تلویزیونی ماهواره ای در منزل، مدتی هست که رفتارهایی مشابه خودارضایی از خود نشان می دهد؛ پاهای خود را شبیه سوار شدن بر اسب روی هر وسیله یا ابزاری که شرایط مناسب را داشته باشد گذاشته و خود را به آن مالیده و عقب و جلو می کند. به پزشک مراجعه کردیم و گفتند اگر چسبندگی ندارند در ناحیه تناسلی پس مشکل عفونت و حساسیت و خارش و ... نیست
دکتر گفتند که سعی کنید حواسش را بصورت غیر مستقیم پرت کنید.
اما او خیلی هوشمندانه تر از سنش عمل می کند و مثلا کاملا مراقب هست در لحظاتی که ما نیستیم یا حواسمان نیست این کار را انجام میدهد. قضیه برایم کمی مشکوک است. خیلی نگران هستم.
لطفا راهنمایی فرمایید.
***
سلام علیکم
اگرچه دغدغه شما نسبت به فرزندتان بجاست اما توجه داشته باشید که حساسیت این موضوع شما را بیش از حد مضطرب و آشفته نکند که در این صورت برای حل مسئله دچار سختی های بیشتری می شوید. ان شاء الله که با صبوری و درایت از این مسئله خلاص خواهید شد.
برای حل مسئله، به چند نکته توجه فرمایید:

  1. فرزند شما در این سن هیچگونه تلقی جنسی ندارد و حداکثر این است که از این شیوه نشستن لذت می برد و آرامش می یابد همچنانکه ممکن است از خاراندن پشت خود لذت ببرد.
  2. مخفیانه انجام دادن این کار دلیل بر تلقی جنسی نیست همچنانکه گاهی بچه ها خوراکی های مورد نظر خود را دزدکی بر می دارند و می خورند و خیلی کارهای مخفیانه دیگر. دلیلش همان لذت بردن و سخت گیری شماست.
  3. حساسیت زیاد شما این موضوع را تثبیت می کند بنابراین کاملا با خونسردی رفتار کنید و بر خودتان مسلط باشید. گاهی علاوه بر تدابیر پدر و مادر، گذشت زمان هم مسئله را حل می کند. اما حساسیت زیاد والدین، این زمان را طولانی تر می سازد.
  4. اسباب و لوازم این کار را از دسترسش دور کنید و مدتی با مراقبت شدید و نامحسوس تمام وقتش را پر کنید و مشغولش سازید.
  5. اگر بتوانید چند روزی محیطش را عوض کنید یا به مسافرت بروید ممکن است این مسئله را فراموش کند.
  6. زمینه هرگونه اضطراب و استرس در خانه را از بین ببرید چراکه بخش زیادی از این مشکلات به علت اضطراب کودک است و این کار را وسیله ای برای آرامش خود می یابد.

موفق باشید.